De Roparun, hoe gaat dat en hoe gaan wij het doen?

Zaterdagmorgen 3 juni in alle vroegte verzamelen we bij sponsor vd Luyt Transport en vertrekken we naar de voorstad Dugny van Parijs. Daar starten we om 17:12 in het Parc De L’aire Des Vents, grenzend aan luchthaven Le Bourget. Zoals de meeste , grenzend aan luchthaven Le Bourget. Zoals de meeste Roparun teams hebben we de 8 lopers verdeeld over 2 loopteams van 4, ieder met 2 begeleidende fietsers en een busje met 2 chauffeurs/navigators. Er is steeds één loopteam actief terwijl het andere uitrust in een basiskamp. De teams wisselen elkaar eens in de gemiddeld 50 km. af. Klik hier voor een kaart van de route met onze team-wisselpunten.

Tijdens de etappes is er steeds één loper actief die 1 à 1,5 km op hoog tempo loopt met voor de veiligheid een fietser er voor en er achter. Gelegenheid om even in- en uit te lopen is er meestal nauwelijks. Dit maakt de Roparun een zware belasting voor het lichaam en is de reden dat het risico op blessures vooral in het tweede etmaal oploopt.

loperswissel bij een teambusje, met voor- en nafietser

De andere 3 lopers zitten in het teambusje dat na elke loperswissel 1 à 1,5 km. verderop een veilige stopplaats zoekt. Er zijn trajecten, zoals smalle straten in het centrum van dorpen en steden, waar busjes niet mogen stoppen of zelfs helemaal om moeten rijden. Op die trajecten rijden de andere lopers mee op de fiets en wordt er dus vanaf de fiets gewisseld.

In de Roparun mag je niet je eigen route zoeken van Parijs naar Rotterdam. Het is een verplicht uitgestippeld parcours met vele checkpoints. De busjes en fietsers zijn uitgerust met een GPS met de route. Ook de omleidingsroutes voor de busjes zijn precies uitgestippeld. Dorpen op het platteland van Frankrijk en België krijgen midden in de nacht duizenden hardlopers en fietsers en honderden busjes door hun straten. De Roparun is dan ook gebonden aan vergunningen.

Er zijn ook plaatsen langs de route die de Roparun niet zien als overlast maar als gelegenheid om een uitbundig feest te bouwen dat de hele nacht doorgaat. De toppers zijn Zele in België en Ossendrecht in Nederland.

De deelnemende teams starten op een tijd die afhangt van de verwachtte gemiddelde snelheid. De starttijden zijn gespreid over 14 uur, maar bij de finish in Rotterdam is het verschil tussen eerste en laatste team nog geen 3 uur. De teams komen dus in de loop van de wedstrijd steeds dichter op elkaar te lopen en het wordt dus ook steeds drukker op de route. Vanaf Antwerpen wordt er steeds meer vanaf de fiets gewisseld en vanaf Dintelmond mogen de busjes helemaal niet meer op de route komen.

Onze aankomst op maandag 2e Pinksterdag is gepland op 14:15. Of we dat halen is sterk afhankelijk van het weer en eventuele tegenslagen als blessures en lekke banden.